• Flag for SV
  • Flag for EN
  • Flag for FI
  • Flag for Google Translate

Marknadsförings- och sponsringspolicy

Definition

Sponsring är ett samarbete på affärsmässiga grunder till ömsesidig nytta för två eller flera parter. Den sponsrade ger vissa förmåner till sponsorn och får som motprestation kontanta medel, varor eller tjänster.

Syfte

Sponsringsinsatser ska ses som en del i verksamhetens uppdrag och följa de intentioner som avses i bolagets stadgar. All sponsring skall stärka bilden av Stiftelsen Kalixbostäder.

Riktlinjer

Sponsring ska bedömas utifrån i vilken grad verksamheten

  • stöder en positiv utveckling i de bostadsområden där Stiftelsen Kalixbostäder har en stor andel fastigheter
  • når många människor
  • stöder elitidrottares roll som förebilder för unga
  • ger både flickor och pojkar möjlighet att bedriva verksamhet på lika villkor
  • stimulerar ungdomar att delta i aktiviteter som stärker folkhälsan
  • ger företaget goodwill och marknadsför Kalixbo som en stark aktör på bostadsmarknaden i Kalix
  • har genomslagskraft på nationell nivå

Sponsring kan ske genom regelrätta avtal eller genom att stöd ges till enskilda arrangemang eller aktiviteter som stödjer principerna ovan.
All sponsringsverksamhet som Kalixbo deltar i ska präglas av öppenhet och tåla granskning från mediernas och allmänhetens sida.

Motprestation

Stiftelsen Kalixbostäder förbehåller sig rätten att utkräva motprestation från mottagare till sponsringsinsatser. Motprestationen kan vara av varierande art men syftet är främst att gynna boende i stiftelsens bestånd. Överenskommelse avseende motprestation träffas mellan parterna i avtal.

Avgränsningar

Stiftelsen Kalixbos varumärke ska exponeras tydligt i sammanhang som på alla sätt upplevs som positiva hos företagets målgrupper. Kalixbo skall inte sponsra sådant som kan förväxlas med välgörenhet, personalvård, stöd åt enskilda eller göras av personliga skäl.

Kalixbo ska inte sponsra

  • verksamhet som kan uppfattas som omoralisk, oetisk eller på annat vis integritetskränkande för någon individ
  • företag/föreningar/organisationer som finns registrerade hos Kronofogdemyndigheten
  • politiska partier eller religiösa organisationer
  • företag/föreningar/organisationer som bedriver verksamhet som uppenbart skadar människor och/eller miljö
  • privatpersoner

Stiftelsen Kalixbostäder förbehåller sig rätten att i varje enskilt fall avböja eller avbryta ett sponsorsamarbete av etiska skäl eller andra skäl än de som anges i punkterna ovan.

Under vissa tidsperioder kan prioriteringar variera och det är inte heller möjligt att sträva efter att till hundra procent täcka all sponsring som söks.

Ansvar

VD ansvarar för och fattar beslut om sponsring. I varje avtal om sponsring ska särskilt klargöras den sponsrades ansvar för att redovisa uppnått resultat av sponsringen. VD har rätt att fatta beslut om sponsring till ett belopp om 20 000 kronor. Beslut om sponsring som överskrider 20 000 kronor skall erläggas fram till styrelsen.

Uppföljning

Denna sponsorpolicy ska följas upp årligen och anpassas till nya förutsättningar vid behov. Uppföljningen redovisas i styrelsen en gång per år.

Ansökan

Ansökan skall ske på framtagen blankett. Ansökningar behandlas i styrelsen en gång per år. Ansökningar som ska behandlas ska ha kommit in senast den 31 januari.

Blankett - Ansökan om sponsring