Hyresbetalning
Hyror och hyresbetalning
- Hyran ska betalas i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början.
- Du kan betala hyran över bankgiro med en avi som du får från Kalixbo.
- Du kan välja att få hyresavin via e-faktura. (Se nedan om e-faktura)
- Du kan också välja att betala hyran via autogiro. Då dras hyran automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen, du behöver bara se till att det finns pengar på kontot. (Se nedan om autogiro).
- Inbetalning av hyran skall ske till vårt bankgiro 224-6395.
- Skulle du råka i ekonomiska svårigheter och få svårt att betala din hyra ta kontakt med oss. Tillsammans kanske vi kan hitta en lösning, men det krävs att du tar initiativ. Att upprepade gånger betala hyran för sent eller inte alls är ett säkert sätt att mista besittningsrätten till din lägenhet, det vill säga du får flytta ut.
- Vi skickar aldrig ut betalningspåminnelser. Har du inte betalat in hyran i tid lämnar vi ärendet till ett inkassoföretag, då tillkommer dessutom en inkassokostnad att betala.
- För frågor som rör hyresdebitering och fakturering kontaktar du vårt kontor. Vill du betala din hyra med autogiro eller få hyresavin via e-faktura hjälper vi dig med det.
Autogiro
Som hyresgäst hos Kalixbo kan du välja att betala din hyra via autogiro. Det innebär att vi drar hyran varje månad från ditt konto, utan extra kostnader för dig. På hyresavin framgår hur stort belopp vi kommer att dra.
- En fördel med autogiro är att hyran alltid blir betald i rätt tid. Du kan till exempel resa bort och vara säker på att hyran ändå blir betald. Det enda du behöver göra är att se till att täckning finns på ditt konto.
- På din hyresavi framgår vilken dag som är förfallodag. Dragning av beloppet görs på förfallodagen, sista vardagen före varje kalendermånads början (eller annat önskat datum i månaden – du bestämmer) och hyran förs då över till oss. Om förfallodagen är en lördag, söndag eller annan helgdag dras beloppet istället vardagen efter förfallodagen.
- Observera att hyresbeloppet måste finns på ditt konto redan vardagen före dragningen eftersom bankgirot då gör en täckningskontroll.
- Du kan själv välja annan dag än förfallodag till exempel den 25:e i varje månad.
- Bankgirot försöker dra hyresbeloppet 3 gånger. Saknas det pengar på kontot, helt eller delvis, drar vi inte någonting. Du måste då själv betala in hyran på något annat sätt.
- Vill du betala med autogiro skriver du ut blankett för autogiro. Fyll i blanketten och skicka till oss. Så snart vi fått blanketten kommer vi att registrera ditt medgivande. Du behöver inte kontakta din bank, det sköter vi. Av hyresavin framgår sedan när autogirot börjar gälla.
E-faktura
- E-faktura är samma sak som en vanlig pappersfaktura fast den skickas elektroniskt till din internetbank istället för på papper hem i brevlådan. Fakturan ser ut på nästan samma sätt som pappersfakturan. Ofta innehåller den mer information eftersom det finns plats för länkar på fakturan till information på företagets hemsida.
- För att anmäla dig till e-faktura måste du ha internetbank. Du anmäler dig till e-faktura via din bank.
- När du får en e-faktura får du ett meddelande om det på startsidan i din internetbank. Klicka på meddelandet för att komma till e-fakturan. Din bank hjälper dig.
- Vill du sluta med e-faktura avanmäler du dig via din internetbank.
- Om du vill kan du skriva ut en e-faktura, du kan också spara den i en fil. Fakturan är tillgänglig i de flesta banker i 18 månader.
- Om det blivit något fel på e-fakturan tar du kontakt med oss på Kalixbo. Vi hjälper dig då att rätta det som är fel, det vill säga vi gör på precis samma sätt som om du fått en pappersfaktura.
- Har du inte fått din e-faktura, kontakta din bank.
- Om du anmält e-faktura idag men inte ser något i översikten beror det på att du kommer att se avsändaren först när du mottagit din första e-faktura.
- Du kan se om du har betalat en e-faktura under menyn betala/överföra – kontohändelser översikt – historiska kontohändelser. En betalning ligger kvar i historiken i 18 månader.
- För att kunna anmäla dig till e-faktura behöver du vara ansluten till tjänsten internetbetalning. Med tjänsten internetbetalning kan du betala räkningar via din internetbank.
- Om du inte kan se din e-faktura kan det bero på att du har en pop-up blockerare. Du behöver tillåta pop-up-fönstret för att kunna se det nya fönstret med e-fakturan.