Mina sidor

För hyresgäster / Störningsjouren

Photo:

Störningsjouren

 Störningsjour

 

  • Störningsärenden består av en rad företeelser som kan göra att du sägs upp enligt Hyreslagens 42 §.
  •  
  • Störningsjouren är ett samarbete mellan Kalixbo och vaktbolaget Vakttjänst Nord och har införts i samtliga Kalixbos bostadsområden.
  •  
  • Upplever du att du blir störd ska du ringa störningsjouren vardagar mellan    kl 16:00-07:00, lördagar och söndagar samt övriga helgdagar dygnet runt. Under kontorstid ringer du direkt till vårt kontor på telefon 0923-16080.
  •  
  • Störningsjouren når du på telefonnummer 073-048 44 37.
  •  
  • När anmälan kommit in åker vaktbolaget genast ut och bildar sig en uppfattning om läget. Den som stör kontaktas personligen. Om situationen uppfattas som mycket allvarlig tillkallas polis. Tänk på att Du ansvarar för Dina gästers uppförande också. Den som stör blir rapporterad till Kalixbo.
  •  
  • Den som stör kommer att debiteras utryckningskostnaden på ca 2500 kr/gång samt riskerar att hyreskontraktet sägs upp.
  •  

Om du blir störd:

 

  • Ring störningsjouren tel 073-048 44 37.
  •  
  • Tala om ditt namn, adress och telefonnummer.
  •  
  • Du berättar vad och vem som stör dig.
  •  
  • Den som stör får inte reda på vem som gjort anmälan. Du är anonym.
  •  
  • Den som stör blir rapporterad till Kalixbo.
  •  

Vad händer om du stör?

 

  • Ofta inleds situationen med att Kalixbo får ett samtal från störd hyresgäst, medarbetare, vaktbolag eller berörd myndighet. Samtalet dokumenteras i form av en skriftlig notering.
  • Vid en störningssituation får du som hyresgäst alltid, efter kontakt med bovärd ett varningsbrev. Kommunens socialförvaltningen informeras.
  •  
  • Vid andra störningen så blir du uppsagd från ditt hyreskontrakt. Kommunens socialförvaltningen informeras.